Diagnoza neurorozwojowa polega na bardzo wnikliwej analizie jakości ruchu dziecka w pozycji na plecach, brzuchu, prawym i lewym boku. Wykwalifikowany specjalista oceni spontaniczną aktywność dziecka i zaproponuje terapeutyczne rozwiązanie.
Terapeuta zna etapy rozwoju ruchowego dziecka, dzięki czemu jest w stanie rozpoznać nieprawidłowe wzorce ruchu, jakie prezentuje dziecko z zaburzeniami ruchu pochodzenia ośrodkowego .
Dzięki prowadzonej terapii jest możliwe zminimalizowanie nieprawidłowości i stwarza możliwość wykorzystania potencjału ruchowego dziecka.Terapia neurorozwojowa to metoda rehabilitacji.
Stosuje się ją z powodzeniem u wcześniaków, niemowląt, i dzieci starszych.
Bazuje na podstawach neurofizjologicznego rozwoju człowieka. Nie zaburza fizjologicznego rozkładu dnia dziecka, prawidłowej relacji matki z dzieckiem.
Dzięki terapii neurorozwojowej istnieje możliwość wykształcenie prawidłowego mechanizmu odruchu postawy, oraz dostarczenie i wzmocnienie prawidłowych doświadczeń sensomotorycznych.
Dzięki czemu zostają złagodzone zaistniałe skutki uszkodzenia mózgu.
Terapia neurorozwojowa to metoda neurofizjologiczna, nieinwazyjna.
Stosowane ćwiczenia wplecione są w zabawę, przez co nie są dla dziecka uciążliwe, jednocześnie zapewniając fizjologiczną potrzebę ruchu.
Kiedy należy się zgłosić:
- Kiedy u dziecka występuje asymetryczne układanie ciała, z odgiętą głową w tył, lub kiedy dziecko wygina się w kołyskę przy leżeniu na brzuchu, zbyt wysoko zadzierając głowę, lub odwrotnie, gdy głowa przez dłuższy czas jest chwiejna, niestabilna i pozostaje w tyle przy pociąganiu za rączki do siadu.
- Kiedy u dziecka występuje problem z karmieniem, zaburzeniem ssania, połykania, lub żucia.
- Kiedy dziecko jest nadmiernie rozdrażnione lub apatyczne.
- Kiedy dziecko ma opóźniony rozwój psychomotoryczny.
- Kiedy dziecko posiada wady wrodzone.
- Kiedy dziecko ma dolegliwości związane z układem nerwowym oraz mięśniowym.
- Kiedy dziecko ma wadę postawy.
- Kiedy dziecko ma wadę kolan i stóp.
- Kiedy dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej SI i zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD.